pl en

Czarownice w Strzelcach Krajeńskich – cykl rzeźb w przestrzeni miejskiej

Moja przygoda z malowniczym miasteczkiem na północnym zachodzie Polski nie rozpoczęła się od stworzenia cyklu rzeźb czarownic. Już wcześniej wykonywałem dla Strzelec Krajeńskich statuetki, tablice pamiątkowe i herby. Ale dzięki inicjatywie pana Marka Bidola z Referatu Inwestycji i Rozwoju Gminy i burmistrza Mateusza Federa powstał pomysł rozwinięcia strzeleckich legend związanych z czarownicami i stworzenia stopniowo cyklu rzeźb, które mają być umieszczane w różnych częściach miasta. W ten sposób od 2016 roku powstają nowe prace i wcale nie jest powiedziane, że Czarownica Artemida to ostatnia rzeźba tego cyklu. Dla mnie jako specjalisty od wykonywania statuetek jest to nowe doświadczenie, bo większe figury umieszczane w przestrzeni publicznej mają swoją specyfikę nie tylko od strony technicznej, ale przede wszystkim projektowej i artystycznej. Starałem się podchodzić do kolejnych prac cyklu bez pomnikowej powagi, przemycać nutkę humoru, a nawet przewrotnie nasycać niektóre z nich kobiecą ponętnością, mimo, że są to przecież wiedźmy. Praca nad kolejnymi czarownicami dała mi wiele satysfakcji, bo dzięki tym rzeźbom mogę zostawić swój ślad obok innych atrakcji turystycznych miasta. Pośród zachowanych w całości średniowiecznych murów miejskich, rozpoczynając od Baszty Czarownic zapraszam to odszukania moich rzeźb czarownic w zaczarowanych Strzelcach Krajeńskich.

Marek Stankiewicz

Czarownica na miotle to moja pierwsza rzeźba z cyklu czarownic w Strzelcach Krajeńskich. Najważniejszym problemem w trakcie jej tworzenia było odpowiednie wkomponowanie rzeźby w zabytkowe otoczenie architektoniczne. Założenie było takie, że będzie ona umieszczona wysoko na ceglanej ścianie Baszty Więziennej. Wysokość na jakiej miała być zamocowana i perspektywa z jakiej miała być oglądana warunkował sposób rzeźbienia. Rzeźba powstawała zawieszona w pracowni na pewnej wysokości, a praca nad nią wykonywana była głównie od dołu.

Czarownica na kominku to realizacja, która wpisuje się w ideę zaangażowania lokalnej społeczności i przedstawicieli biznesu Strzelec Krajeńskich w powstawanie rzeźb czarownic. Współpracę podjęła firma Spartherm – znany producent kominków. Jędza stojąca na kominku została umieszczona przed siedzibą firmy w Strzelcach Krajeńskich. Starałem się, żeby postać czarownicy miała wdzięk i żeby prezentowała się w atrakcyjnej pozie.

Czarownica z dzbankiem nawiązuje do legendy o Czarownicy Trucicielce. Założeniem rzeźby była starsza kobieta w pozycji siedzącej. Dodatkowo miała być ona umieszczona nisko na poziomie gruntu. Trudna perspektywa patrzenia z góry na siedzącą postać stanowiła największe wyzwanie rzeźbiarskie. Dlatego starałem się nadać jej lekkości poprzez umieszczenie postaci na ażurowym taboreciku i skierować uwagę odbiorcy na ekspresyjnie wyrzeźbione dłonie.

Czarownica taxi to jedna z ciekawszych realizacji z cyklu czarownic związana ze znanym postojem taksówek w Strzelcach Krajeńskich. Odtworzony został słupek ze skrzynką, w której kiedyś znajdował się telefon służący taksówkarzom. Na skrzynce zostały odtworzone wielkie dzwonki, a pomiędzy nimi umieściłem postać czarownicy z telefonem przy uchu. Jej postać jest niewielka, ale pełna lekkości i humoru.

Czarownica wiolonczelistka jest rzeźbą związaną z Państwową Szkołą Muzyczną I Stopnia w Strzelcach Krajeńskich. Założeniem było umieszczenie czarownicy na schodach obok szkoły oraz stworzenie postaci wiolonczelistki wyrażającej muzyczną ekspresję i liryzm. Sam instrument został potraktowany symbolicznie, ażurowo, a postać czarownicy jest rozedrgana i żywa. Starałem się, wbrew potocznym wyobrażeniom o wiedźmie, nadać jej powab i cechy pięknej kobiety, zaznaczając jedynie, przez większy nos, że mamy do czynienia z jędzą.

Czarownica z rowerem to rzeźba, która miała łączyć sportową dynamikę i nawiązanie do historii kolarstwa w Strzelcach Krajeńskich. Największą trudnością było wyrzeźbienie postaci w biegu pod górę. Kąt nachylenia musiał być odwzorowany już na etapie modelowania, żeby później, po zamontowaniu jej w wyznaczonym miejscu, wyglądała naturalnie. Postaci zostały nadane cechy budowy wysportowanej kobiety w stroju kolarskim. Rower, zgodnie z założeniem, został wyrzeźbiony w sposób pokazujący dynamikę ruchu oraz tak, by współgrał ze sposobem rzeźbienia postaci.

Czarownica Artemida to kompozycja łącząca dwie postacie: kobietę w stroju mitologicznej Artemidy z łukiem i postać psa. Przy projektowaniu tego układu szczególne ważne było znalezienie sposobu na połączenie obu figur tak, żeby stanowiły kompozycyjną całość. Pies dokładne wpasowuje się w przestrzeń wokół nóg czarownicy i jednocześnie wzrok obu postaci jest skierowany w dokładne ten sam punkt. Moją intencją było pokazanie dramatyzmu i tajemnicy w motywie zauważenia przez postacie czegoś istotnego gdzieś w oddali, co jest zgodne z łowieckim tematem kompozycji.